پایان نامه ارشد رایگان درمورد گنجشک و جبرئیل، رسول خدا (ص)، امام حسین (ع)

دانلود پایان نامه

عَلِيٍّ… مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاة
حسين مصباح هدايت و كشتى نجات است،
عيون أخبار الرضا(ع) / ج‏1 / 60
نعره خون تو ضحاك زمان رسوا كرد
مرگ اين گونه به از زندگي ننگين است
قانون عشق/ 326
امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: هيهات منـا الذلّة
مادر اي آفتاب هستي‌بخش
زير پايت بهشت جاويد است
قانون عشق/ 355
قال رسول اللّه (ص): «الجنّة تحت أقدام الأمّهات»
پيام پيامبر، ص378
3-6: قیصر امین پور
این صدای زاده زهراست / هست آیا یاوری ما را / باد با خود این صدا را برد / و صدای او به سقف آسمانها خورد / باز هم برگشت/ هست آیا یاوری ما را
(ظهر روز دهم / ص9)
هل من ناصر ینصرنی
تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری
شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن
(دردوارهها / 32)
انا عند المنكسرة قلوبهم‏
منهاج النجاح/ مقدمه‏2 / ص9
سایهی امن کسای تو مرا بر سر بس تا پناهم دهد از وحشت عریانیها
آینههای ناگهان / ص156
حدیث کسا
مفاتیح الجنان / شیخ عباس قمی
از نشابور با موجی از “لا” گذشتی
ای که امواج طوفان ترا میشناسد
بوی توحید مشروط بر بودن توست
ای که آیات قرآن تو را میشناسد
(تنفس صبح/ 86)
حدیث سلسله الذهب: چون حضرت ابو الحسن على بن موسى الرضا عليهما السلام در سفر خراسان به نيشابور رسيد، … فرمود شنيدم از … فرمود شنيدم از رسول خدا (ص) فرمود شنيدم از جبرئيل( ع) گفت شنيدم از پروردگار عزّ و جلّ فرمود كلمه‏: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است پس هر كس داخل دژ و حصار من شود از عذاب من ايمن خواهد بود، پس هنگامى كه مركب حضرت حركت كرد با آواز بلند فرمود با شروط آن و من خود يكى از آن شروط ميباشم.
ثواب الاعمال- ترجمه غفارى، ص: 22
3-7 مشفق کاشانی
ریختند این جا مگر خون حسین
سرور آزادگان نور دوعین
آبی کهکشان / ص311
كان الحسين بن علي عليه‌السلام ذات يوم في حجر رسول الله صلی‌الله‌ علیه ‌و آله يلاعبه و يضاحكه، فقالت عائشة يا رسول الله ما اشدّ اعجابك بهذا الصبي! فقال لها: و يلك و كيف لا احبّه و لا اعجب به و هو ثمرة فؤادي، و قرة عيني،
روزي حسين بن علي عليهماالسلام در دامن پيامبر اكرم صلی‌الله‌ علیه‌ و آله بود كه آن حضرت با او شوخي می‌كرد و او را می‌خنداند. عايشه گفت: اي رسول خدا! چقدر از اين كودك شگفت زده هستي؟ رسول خدا صلی‌الله‌ علیه ‌و آله فرمود: واي بر تو! چرا او را دوست نداشته باشم و از او شگفت زده نباشم؛ در صورتي كه ميوه دلم و نور چشم من است.
. ابن قولويه، كامل الزيارات، ص 68؛ ثواب الاعمال و عقابها، ص 328.
بعد من، او راهبر و رهنماست
سرور مردان خدا مرتضی است
آبی کهکشان / ص303
من کنت مولاه فهذا علی مولاه
حدیث غدیر خم
فصل 4: تاثیر وقایع مذهبی در شعر شاعران انقلاب
این لیله سبز و پاک اسراست
این لحظه کسر طاق کسری ست
(ملکوت تکلم /423)
بيهقي و ابو نعيم و… نقل کرده اند … که گفت : شبي که رسول خدا در آن به دنيا آمدند ايوان کسري شکسته شد و چهارده کنگره آن فرو ريخت و آتش فارس خاموش شد که هزار سال قبل از آن خاموش نشده بود و درياچه ساوه فرو رفت
التفسير الكبير فخر رازي ج25/ص70
کوکو که سفینه را ببینیم
این نیلگریز بوم دیده
این نیزه تیسفون برابر
این مصر؛ به زیر پر کشیده
حجار مدینه را ببینیم
این خوابِ غروب روم دیده
این موجه یزدگرد بر سر
اهرام به نیل در کشیده
(ملکوت تکلم/ 424)
هنگامى كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به مدينه هجرت كرد و اسلام پيروزى يافت نامه‏اى به پادشاه روم و ایران نوشت و آن را همراه پيكى بفرستاد و هردو را به اسلام فرا خواند. پادشاه روم نامه پيامبر اكرم را بزرگ داشت در حالى كه پادشاه ايران نامه پيامبر را ناچيز شمرد و آن را پاره كرد. در آن روز ايران با روم در حال جنگ بود و مسلمانان آرزو مى‏كردند پادشاه روم بر پادشاه ايران چيرگى يابد. و چون پادشاه ايران در اين جنگ چيرگى يافت، مسلمانان را خوش نيامد و بدين سبب غمگين شدند و لذا اين آيه فرو فرستاده شد: الم* غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ‏ … يعنى ايران بر روم پيروز شد در نزديكترين سرزمين كه عبارت بود از شامات و اطراف آن وَ هُمْ‏ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ «1» يعنى مسلمانان بر ايشان چيرگى يابند فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ … «2»، و چون مسلمانان با ايرانيان جهاد كردند و ايران را گشودند مسلمانان به يارى خداوند شاد شدند.
بهشت كافى- ترجمه روضه كافى، ص: 316 و 317
من به رگ خواب تو حایل شدم
منتظر تیغ قبایل شدم
(ملکوت تکلم/ 244)
یک شب ابوسفیان خم شد / شما پا بر کوهان جاهلیت نهادید/ و رتیلی برگزیده از میان قبیلههای زهرآگین / از دیوار وحی / بالا خزید آن سوی دیوار / برق ذوالفقار / چشم مریض شما را/ کور کرد.
گنجشک و جبرئیل/ ص87
در سال سیزدهم بعثت مشرکین تصمیم گرفتند شبانه به خوابگاه پیامبر اکرم (ص) هجوم برده و ایشان را به قتل برسانند.به دستور الهی پیامبر اکرم شبانه از مدینه به سوی مکه هجرت کردند و علی ع به جای ایشان در بستر خوابیدتا نقشه مشرکین باطل شود. به این شب لیله المبیت گویند.
خم غدیر تو شکستند وای
خود به خلاف تو نشستند وای
(ملکوت تکلم/ 243)
اشاره واقعه غدیر خم
جذر سلام که شود مد شمس
خاک ره روی که شد رد شمس
(ملکوت تکلم/ 237)
[صواعق محرقه ابن حجر ص 76] از كرامات آشكار حضرت على عليه السّلام است كه خورشيد بخاطر او در عين حالى كه غروب نموده بود، طلوع كرد. و اين بدان جهت بود كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله در حين نزول وحى، سر در دامان على عليه السّلام گذاشت و سر از دامانش بر نداشت تا خورشيد غروب كرد و حضرت على (ع) در چنين حالى از انجام نماز عصر باز ماند. هنگام غروب آفتاب پيغمبر اكرم (ص) از حالت وحى به حالت عادى بازگشت، معلوم شد در اين مدت، حضرت على (ع) نتوانسته نماز عصر را بجاى آورد. رسول خدا (ص) كه از چگونگى حال على (ع) اطلاع يافت دست به دعا برداشت و عرض كرد: پروردگارا! على در اين مدت به فرمان بردارى از تو و پيغمبر پرداخته است، اينك خورشيد را برگردان، تا نمازش را بجاى آورد. دعاى رسول خدا (ص) به اجابت رسيد و خورشيد با آنكه غروب كرده بود، طلوع كرد.
فضائل پنج تن عليهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏2، ص: 367
بعد تو برگشت ره و رسم دین
بر همه وارونه شد این پوستین
وضع روایت تو نکردی مگر
نصب ولایت تو نکردی مگر
(ملکوت تکلم/ 244)
تا بر سر گور خصم دست افشانیم
تکرار خطا دوباره ما را نسزد
ای دوست بیا سرود وحدت خوانیم
ما عاقبت تفرقه را میدانیم
(با صدای حلق اسماعیل / 164)
اشاره به تفرقه امت اسلام بعد از رحلت رسول اکرم (ص).
آتش خشم که به تف درگرفت
غرش طوفان که خیبر گرفت
(ملکوت تکلم/ 238)
واقعه فتح خیبر
یاران شب زنده دار / – نهر روان عاشقان وفادار – / روانه میگردند / با عزم جزم مقاتله با قوم نهروان / دست نفاق کمین کرده در گردنه های تاریخ / حتی اگر / با کتفهایشان / راز جانگداز خنجر را در میان نهد
(با صدای حلق اسماعیل/ 70)
علی(ع) پس از عهدهداری حکومت مسلمین با سه گروه به مقابله پرداخت که نبرد با گروه خوارج در نهروان یکی از آنها بود.
از خیمهگاه زخمی آب/ دود حریق العطش تا عرش میرفت… / آنگاه در عرش / آیینه چشم ملایک موج برداشت
(گنجشک و جبرئیل/ ص92 و 91)
واقعه عاشورای حسینی
شد به پا هنگامه ها آنگه که شد هنگام تو
طاق کسری گشت منشق از طنین گام تو تا زمین شد مولد و منشای خیر المرسلین
آذر بر زین فسرد از پرتو ایام تو
خشک شد دریای ساوه از شکوه نام تو
(سرود سپیده/310)
بيهقي و ابو نعيم و… نقل کرده اند … که گفت : شبي که رسول خدا در آن به دنيا آمدند ايوان کسري شکسته شد و چهارده کنگره آن فرو ريخت و آتش فارس خاموش شد که هزار سال قبل از آن خاموش نشده بود و درياچه ساوه فرو رفت
التفسير الكبير فخر رازي ج25/ص70
ميان هابيل و برادر / الفتي است / فراسوي برادري / كه تنها خنجر / حد آن را معين مي‌كند
(خط خون / 78)
تو از قبيله خوني
و ما از تبار جنون
خون تو در شن فرو شد
و از سنگ جوشيد
(خط خون /150)
نقل شده چون امام حسين(ع) به شهادت رسید سنگى در زمين یافت نشد، مگر آن كه از زيرش خون تازه جاری بود.
قمی، ابنقولویه؛ کامل الزیارات، نجف، انتشارات مرتضویه، 1356،ص77؛ الطبرانی، پیشین، ج3، ص113؛  ابنعساکر، پیشین، ج14، ص230 و المزی، پیشین، ص433.
در احد / كه گلبوسه زخمها تنت را دشت شقايق كرده بود
مگر از كدام باده مهر مست بودي
كه با تازيانه هشتاد زخم بر خود حد زدي
(دستچين/ 75)
در جنگ احد حضرت علی (ع) در جریان دفاع از جان پیامبر اکرم(ص) هشتاد زخم برداشت.
به گرد خويش حصاري كشيده از قرآن
كسي كه حيله اهريمنيش تكراري است
قانون عشق/ 310
جنگ صفین و قرآن بر سر نیزه کردن سپاه شام به فرماندهی معاویه
شوریده سری که شرح ایمان میکرد
با نای بریده نیز بر منبر نی
هفتاد و دو فصل سرخ عنوان میکرد
تفسیر خجستهای ز قرآن میکرد
(با صدای حلق اسماعیل/103)
اشاره به تلاوت قرآن توسط راس مبارک امام حسین (ع) بر سر نیزه
در انتهای راه/ رحلی شکسته بود/ از لحن سوگوارش / خون مبین حنجرهای تازه میچکید/…
تا بامداد حشر – هنگام نشر تازه این داغ بندبند – اندوه خیزرانی من / بیکرانه باد!
گنجشک و جبرئیل/ ص12
تقصیر از کدام گلو بود / وقتی / کنار شریعه پولاد /- خطاب به تاریخ – گلویی تازهتر میشد / و خیمهگاهی بلند / در حریق دامنهدار سکوت / به غارت میرفت…
گنجشک و جبرئیل/ ص16و 17
اشاره به واقعه عاشورای حسینی
تبری میجوییم / از سنگ جاهلی / که نرخ مروارید محمدی را شکست
گنجشک و جبرئیل/ ص 32
شکستن دندان پیامبر در جنگ احد در اثر پرتاب سنگ از سوی مشرکان
بر چکاد چوب و آهن / تو آن ترنم لاریبی / که تازیانه تحریف / هرگز به گرد صراحتت نمیرسد / اینک قاریان قبیله من / تارهای صوتی خود را / به روایت تو / شانه میزنند / ای معلم سوم!
گنجشک و جبرئیل/ ص50
اين كه سر امام حسين عليه السلام بر سر نيزه قرآن خوانده است ، از ضروريات تاريخ است كه هم علماي شيعه و هم علماي اهل سنت آن را به سند صحيح نقل كرده‌اند ؛ از جمله شيخ مفيد رحمت الله عليه در كتاب معتبر الإرشاد
در های و هوی آتش / شیرازه قنوتت / هرگز ز هم نپاشید/ تنها دو دست آبی / از دست آسمان رفت.
گنجشک و جبرئیل/ ص72
شهادت حضرت عباس (ع)
فصل5: اعلام دینی در شعر شاعران انقلاب اسلامی
در این فصل اشعار از حیث وجود یا پرداختن به اعلام مذهبی مورد بررسی قرار میگیرد.
آدم
ذات خدا بتکده عالم است
پیکر اول بت او آدم است
(ملکوت تکلم/ 181)
نه گندم و نه سیب / آدم فریب نام تو را خورد
(آینههای ناگهان / ص41)
من از عهد آدم تو را دوست دارم از آغاز عالم تو را دوست دارم
(غزل ها و …/ ص147)
آصف
گر خاتم سلیمان در دست دیو افتد
آصف چسان تواند با اهرمن برآید
(سرود سپیده/ 403)
آسیه
عرش تویی رفرف و جبریل چیست
لطف تویی آسیه و نیل کیست
(ملکوت تکلم /130)
آل یاسین
وان نامه گرفت و خامه ننگین زد
بر محو رسوم آل یاسینا
(سرود سپیده / 160)
فلک بر آل یاسین سوگوارست
که ذالقربی غریب

این نوشته در No category ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید