پایان نامه ارشد رایگان درمورد گنجشک و جبرئیل، امام حسین (ع)، امام حسین

ص27
ای که از ذکر تو ایمان منجلیست
وز شعاعات صفحه جان منجلیست
(همان / 38)
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرِي عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبَادَةٌ
بحارالأنوار ج 36 ص370
آن لحظهای که نطفه بطن شقی بود
ای بوعلی به داد برس بوسعید ما
(قوس غزل/80 )
قال رسول اللَّه (ص): الشّقىّ من شقى في بطن امّه و السّعيد من سعد في بطن امّه.
الحديث- روايات تربيتى/ ج‏2 /ص 204
ای شیخ از تجرد ما اینقدر بدان
خلقست چون خدای به عالم عیال ما
(قوس غزل / 89)
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: الخلق عيال اللَّه فاحبّ الخلق الى اللَّه من نفع عيال اللَّه و ادخل على اهل بيت سرورا .
رسول اكرم (ص) فرموده است: مخلوق خداوند عموما عيالات خدا هستند و محبوبترين فرد نزد پروردگار كسى است كه به عيالات خدا نفعى برساند و خانواده‏اى را شاد نمايد.
الحديث- روايات تربيتى ج‏2 ص/ 42
صفوف زاده سفیان شکست از هیبت
ز ضربتی که به دجال روسیاه رسید
(همان / 172)
عيسى عليه السّلام پشت سر مهدى عليه السّلام نماز ميگذارد و در ركاب او جنگ ميكند و دجال را بقتل ميرساند و اين اخبار از نظر سلسله سند نزد سنى و شيعه صحيح و مورد اتفاق همه علماى اسلام است.‏
مهدى موعود- ترجمه جلد سيزدهم بحار / ص 308
به سیر گلشن یاسین به زیر سایه طوبا
بیا ای یار سیمین بر به عشق ساقی کوثر
(همان / 175)
طوبا درختى است در بهشت و ريشه آن در خانه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله مى‏باشد، هيچ مؤمنى نيست مگر اينكه يك شاخه از آن درخت در خانه او مى‏باشد، هر چه در نيت بگيرد از آن شاخه براى او مى‏رسد و از آن استفاده مى‏كند.
ايمان و كفر ج‏2/ ص27
جاده اصل وجود، از سر کوی تو بود
مبدا خلقت تویی! مقصد عرفان من…
(قوس غزل / 314)
يا أحمد! لو لاك لما خلقت الأفلاك‏، و لو لا عليّ‏ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.
(عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج‏11-قسم-1-فاطمةس، ص: 44)
در دشت بیپایان (هو) نبود مجال جستجو
مرمر شدم تابو شدم سر مع الحق یا علی
(قوس غزل / 296)
نبى (ص) فرموده است: «علىّ مع الحقّ و الحقّ مع علىّ يدور حيثما دار.»
يعنى على با حق است و حق با على، مى‏رود هر كجا كه او برود.
دفاع از تشيع / ص 209
به جنب عیسی مریم نگاه کن
امام ما به جماعت به بارگاه رسید
(همان/172)
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به او فرمود: «مهدى» از نسل من است، همو كه چون خروج كند؛ عيسى بن مريم به يارى و كمكش نازل شود و پشت سر او نماز بخواند.
احتجاج- ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 98
نینوا را در دل خود ذکر کن
کل ارض کربلا را فکر کن
(خواب میخک / 166)
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
کمست این لفظ “لعنت باد بر تو”
که اف ای اکل الاکباد بر تو
(عطر گل یاس / 49)
اللهم إن هذا يوم تنزلت [تنزل‏] فيه اللعنة على آل زياد و آل أمية و ابن آكلة الأكباد اللعين بن اللعين على لسان نبيك في كل موطن و موقف وقف فيه نبيك (ص)
كامل‏الزيارات ص 177
رو كن به دل شكسته اينجا
انگار خدا نشسته اينجا
(ملکوت تکلم/480)
انا عند المنكسرة قلوبهم‏
منهاج النجاح، مقدمه‏2، ص9
شد سینه چو دیگ بشنو اینک
تسبیح ز ریگ بشنو اینک
(ملکوت تکلم/ 425)
انس مى‏گويد: پيامبر يك مشت سنگريزه برداشت و سنگريزه‏ها در دست آن حضرت تسبيح گفتند. سپس آنها را در دست على- عليهم السّلام- ريخت، در دست او نيز تسبيح گفتند و ما صداى تسبيح را شنيديم. بعد وقتى كه به دست ما ريخت، تسبيح نگفتند
جلوه‏هاى اعجاز معصومين(ع)، ص33
3-2: سید حسن حسینی
بانگ (هل من ناصر) از کوی جماران میرسد
در طریق عاشقی روح خدا میخواندم
(با صدای حلق اسماعیل/30)
اشاره به بانگ هل من ناصر امام حسین (ع) در روز عاشورا
و چه پر برکت/ فریاد آبی تکبیر / از دل تمام دریاها بلند بود/ وقتی لبان فیاض تو / با قطعنامه قدیمی آبها / تازه میشد: / القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة
گنجشک و جبرئیل/ ص75
آن زخم که زیب فرق حیدر شده است
در عرصه کربلا مکرر شده است
(با صدای حلق اسماعیل/ 108)
القتل لنا عاده و کرامتنا الشهاده: امام سجاد
ای خدا ای خالق مولا علی
از کنارت نیست راهی تا علی
فاش میپرسم: ز خلق کاینات
بود منظوری تو را: الا علی؟
سفرنامه گردباد/ ص36
يا أحمد! لو لاك لما خلقت الأفلاك‏، و لو لا عليّ‏ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.
(عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج‏11-قسم-1-فاطمةس، ص: 44)
ما که در گرداب خاکی قطرهای بییاوریم در کنار کوچکیهامان جهان اکبریم
سفرنامه گردباد/ص80
در انتهای راه / رحلی شکسته بود / از لحن سوگوارش / خون مبین حنجرهای تازه میچکید /…
(گنجشک و جبرئیل/ ص12)
امشب به زیارت نواحی فریاد تو آمدهام / شاید لبهایم / مقدس شوند3
(گنجشک و جبرئیل/ ص20)
ای عاشق غریب!/ در کوران بیامان درد و خسوف / معماری گلوی تو شرقی بود:/ حلی علی الصلوه / حی علی الصلوه
(گنجشک و جبرئیل/ ص74)
پناهنده شد باور زخمیام
به حصن حصینی که در چشم توست
(سفرنامه گردباد/ ص77)
وَ قَالَ ع اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى حِصْنٌ حَصِينٌ
تحف العقول عن آل الرسول/ ص223
3-3: حمید سبزواری
دور کن ز آئینه دل گرد تن
نغمه (فزت و رب الکعبه) زن
(سرود سپیده/ 29)
ای شرع را اقامه احکام
ای خسته را افاقه آلام
(سرود سپیده/ 54)
وبینتم فرائضه و اقمتم حدوده ونشرتم شرایع احکامه ….
زیارت جامعه کبیره
باز آ که عدل گوشه نشین است
پامال کفر، مزرع دین است
از ظلم تیره چهر زمین است
هر سو ستمگری به کمین است
(سرود سپیده/ 55)
پيغمبر فرمود: زمين پر از ظلم و ستم گردد پس مردى از عترت من قيام كند و آن را پر از عدل و داد گرداند
مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحار ص291
تک سوار عرصه (الا) بدن
بانگ (لا) برداشتن (مولا) بدن
(سرود سپیده/ 73)
من کنت مولاه فهذا علی مولاه
حدیث غدیر خم
ز هر کرانه نشان ظهور حق پیداست
گذشت خیل خمینی ز خط آتش و خون
بگو به اهل بصر بصره در حصار آمد
بر آن نشان که به نعمانی و بحار آمد
(سرود سپیده/ 374)
وهنگامی که … شهر بصره خراب شد در آن موقع قائم كه از اولاد حسين است قيام ميكند.
مهدى موعود-ترجمه جلد سيزدهم بحار ص1061
بر جان دشمن آتش از سحر بیان زن
با تیغ ایمان بر صف صدامیان زن
(سرود سپیده/ 117)
ان من البیان سحرا و ان من الشعر لحکمه
ای تو حق را هم سبیل و هم دلیل
درفکنده جمله باطلها به نیل
(سرود سپیده/ 73)
علی مع الحق و الحق مع علی
آن به ملک لافتی تنها فتی
آن به میدان غزا شیر خدا
(سرود سپیده/ 67)
لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
رو خط بیگانگی زن بر هوای خویشتن
در خراب آباد دل جای دو صاحبخانه نیست
(سرود سپیده/ 253)
القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیر الله
جز ریشه پرویز نزد تیشه فرهاد
آه دل مظلوم مگو بی اثر افتد
(سرود سپیده/ 296)
اتّقوا دعوة المظلوم فانّها تصعد الى السّماء كأنّها شرارة
از آه ستم ديده بترسيد زيرا مانند شعله آتش بسوى بالا ميرود
گلهاى جاويدان(هزار كلمه قصار) ص32
صادر اول تویی ای مصدر انوار حق
ظاهر از آیینۀ رخسار تو اسرار حق راه تو ما راست مذهب رسم تو ما راست دین
با هر از سرچشمۀ فیاض تو آثار حق
قول و فعل و قهر و مهر و خوی تو معیار حق
(سرود سپیده/ 310)
قَالَ النَّبِيُّ ص أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي
بحار الأنوار الجامعة لدرر … ج‏1 ص97
آه مظلوم ار بگیرد آتش قهر حمید
بر کند بنیان کاخ عافیت معمارشان
(سرود سپیده/ 412)
شنیدهام رحمت الهی، به جوشش آید ز سوز آهی
بسوز ای سینه گاهگاهی که شعلهور بحر و بر بگیرم
(سرود سپیده/ 429)
اتّقوا دعوة المظلوم فانّها تصعد الى السّماء كأنّها شرارة
از آه ستم ديده بترسيد زيرا مانند شعله آتش بسوى بالا ميرود
گلهاى جاويدان(هزار كلمه قصار) ص32
خجل ز خویشم به نزد داور، از آنکه دارم سیاه دفتر
به پیش توفان قهر محشر، ز حب حیدر سپر بگیرم
(سرود سپیده/430)
علی حبّه جنّه
مردان خطر را ز سفر پروا نیست
لا حول و لا قوة الا بالله
(سرود سپیده/ 444)
گفتم به دلم که ای تو؟ گفتا دشمن
گفتم به چه می توان ز دامت رستن
گفتم چه کنی به سینه ام؟ گفت فتن
گفتا به خدا پناه بر از بد من
(سرود سپیده/ 490)
رسول خدا(ص) فرمود:«اعدى عدوّك نفسك الّتى بين جنبيك»
«دشمن‏ترين دشمنانت، همان نفس تو است كه با خوددارى».
آيين بندگى و نيايش ص 548
آنانکه حکم دوست را در سنگر آیند
راه ترا گیرند و سوی دلبر آیند
سوی لقای دوست بی بال و پر آیند
(یا لیتنا کنا معک گو)، از در آیند
(سرود سپیده /120)
یا لیتنا کنّا معک فنفوز فوزاً عظیماً
زیارت امام حسین (ع)- مفاتیح الجنان- شیخ عباس قمی
3-4 :علی موسوی گرمارودی
يارب اين چند توان بودن و بشنودن
طعن خضراء دمن بر گل بستاني
(چمن لاله / 74)
قال رسول اللَّه: ايّها النّاس ايّاكم و خضراء الدّمن. المرأة الحسناء في منبت السّوء.
رسول اكرم (ص) فرمود: بپرهيزيد از گياهان سبز و خرّمى كه در سرگين پرورش يافته است. مراد، زن زيبا و خوبروئى است كه در خانواده بد و محيط فاسد پرورش يافته است.
الحديث- روايات تربيتى ج‏1 ص233
مي‌گريم و با ياد غمت مي‌گويم
لا حول و لا قوة الا بالله
(چمن لاله / 115)
اي نفست جان همه كاينات
بسته به تو رشته عمر و حيات
(چمن لاله / 124)
لولاك لما خلقت الافلاك
الا اي آفتاب روشنايي
چنين در پشت ابر غم چه پايي
(چمن لاله /130)
قال رسول الله (ص): و الّذى بعثنى بالنّبوّة، انّهم لينتفعون به و يستضيئون بنور ولايته في غيبته كانتفاع النّاس بالشّمس و ان جلّلها السّحاب‏
يعنى: آرى بخداوندى كه مرا به پيغمبرى مبعوث گردانيده. آنها از وجود او منتفع ميشوند و از نور ولايتش در طول غيبت، استضائه ميكنند. چنان كه از آفتاب پشت ابر استفاده ميبرند.
مهدى موعود/ 846
اي چادر عفت تو لولاك
از شرم تو شرم را جگر چاك
(چمن لاله /152)
لولاك لما خلقت الافلاك و لولا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما
وانگهي بايد كه ستواري كني
ني ز هر تير بلا زاري كني
(دستچين /80)
البلاء للولاء ثمّ للاوصياء ثمّ للامثل فلأمثل يعنى: بلاياى دنيا، اوّل متوجّه است به پيغمبران كه بهترين خلق هستند، و بعد از ايشان به اوصياى ايشان، و بعد از اوصيا از براى شيعيان و دوستان ايشان است‏
ترجمه مصباح الشريعة- ص 356
در چشمهايش بيداري / در دست او سلاح / -حي علي الفلاح-
(خط خون / 52)
كلامت قانون است
(خط خون /143)
و قولکم حکم و حتم
زيارت جامعه كبيره
3-5:نصر اله مردانی
جاي رحمان مي‌شود دلهاي از من‌ها تهي
در نهاد هركسي من بود شيطان يافتم
(آتش ني/ 18)
قلب المومن عرش الرحمن
با حديثي كه ملائك از ازل آورده‌اند
سخن از قصه عشق تو ز لولاك گذشت
(آتش ني/ 21)
لولاك لما خلقت الافلاك
نور اسماء تو پيدا در ضمير هرچه هست
بر لب هر ذره خندان آفتاب نام تو
(آتش ني/ 11)
و بنور وجهک الذی اضاء له کلُ شیء
طرائف الحكم يا اندرزهاى ممتاز، ترجمه‏ج‏1، ص: 77
به سر خاك تو خون جوش زند تا به ابد
روشن از پرتو نام تو چراغ دين است
قانون عشق/ 326
إ ِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ

این نوشته در No category ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید