پایان نامه ارشد رایگان درمورد احمد عزیزی، امام صادق

بيناست.
(اسراء / 1)
2-7: قیصر امینپور
تو امتداد کوثر جوشانی
سر چشمه تو سوره اعطیناست.
(تنفس صبح / 76)
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ
ما كوثر را به تو عطا كرديم
(کوثر / 1)
به شوق وعده ” ادعونی استجب لکم” ای دل
بخوان برای اجابت، بخوان دعای شهادت
(تنفس صبح / 102)
وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ
پروردگارتان گفت: بخوانيد مرا تا شما را پاسخ گويم. آنهايى كه از پرستش من سركشى مى‏كنند زودا كه در عين خوارى به جهنم درآيند.
(غافر /60)
دلا ز عهد الستی به جان خریده تو گویی
قبیله تو به “قالوا بلی” بلای شهادت
(تنفس صبح / 102)
وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ
و پروردگار تو از پشت بنى آدم فرزندانشان را بيرون آورد. و آنان را بر خودشان گواه گرفت و پرسيد: آيا من پروردگارتان نيستم؟ گفتند: آرى، گواهى مى‏دهيم. تا در روز قيامت نگوييد كه ما از آن بى‏خبر بوديم.
(اعراف / 172)
نه گندم و نه سیب / آدم فریب نام تو را خورد
آینههای ناگهان / ص41
وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى
و آدم نافرمانی خدای کرد و گمراه شد
(طه / 121)
پیشانی تو / تفسیر لوح محفوظ / پیشانی تو سورهی نور است / این راز سر به مهر قدیمی / از دستبرد حادثه دور است!
آینههای ناگهان / ص112
فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ
كه در لوح محفوظ است
(بروج / 22)
سه حرف است مضمون سی پاره دل
الف. لام. میم. از لبم میتراود
غزل ها و …/ ص176
الم
(بقره/1)
فصل 3: تاثیر احادیث در شعر شاعران انقلاب
در این فصل ابیات شاعران مورد نظر، بررسی و همراه با احادیث مرتبط ذکر شده است. سند احادیث تا آنجا که مقدور بوده پس از مقایسه با منابع فقه و حدیث معتبر، در ذیل آن درج گردیده است.
3-1: احمد عزیزی
ای غزل از وصف شما قولگو
سرو ز بالای تو لاحول گو
(ملکوت تکلم / 129)
«لا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلىّ العظيم» «هيچ جنبش و نيرويى جز به اراده خداى بزرگ نيست»
(الإنصاف / ص317)
نزد نبی سرّ چه را گفته اند
معنی لولا ک که را گفتهاند
(همان / 237)
گرچه بيرق‌دار لولاكيم ما
شرمسار ما عرفناكيم ما
(همان / 625)
لو لاك لما خلقت الافلاك
(الآداب الدينية / ص221)
ما عبدناك حق عبادتك و ما عرفناك حق معرفتك.
بحار الانوار/ ترجمه ج 67 و 68 / ص 29
دست که شد قفل در شهر علم
آب درخت که دهد نهر علم
(ملکوت تکلم / 237)
ای ز بودن برده از عالم سبق
ای در علم نبی وی باب حق
(از ولایت باران / 32)
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا
(نهج الحق و كشف الصدق / ص221)
تو همه را موی به مو گفتهای
لحمک لحمی ز چه رو گفتهای
(همان / 243)
قال رسول الله (ص): يا على لحمك لحمى و دمك دمى و حربك حربى.
احتجاج، ترجمه غفارى / ج‏2 / ص75
هین قدر جمال را بدانید
الله جمیل را بخوانید
(همان / 272)
عن ابى عبد اللَّه عليه السّلام قال: قال امير المؤمنين (ع) انّ اللَّه جميل يحبّ الجمال، و يحبّ ان يرى اثر النّعمة على عبده
امام صادق (ع) از على (ع) روايت كرده است كه فرمود: خداوند جميل است و جمال و زيبائى را دوست دارد، و همچنين دوست دارد كه اثر نعمتهاى خود را در مردم مشاهده فرمايد.
الحديث-روايات تربيتى/ ج‏2 / ص 122
این خلسه روح و نشئه تن
این تاجر عطر و سجده و زن
(ملکوت تکلم / 425)
عارفا از کیش مهر آگاه باش
با نماز و عطر و زن همراه باش
(خواب میخک / 253)
پيغمبر(ص) فرموده: من سه چيز از دنياى شما را دوست دارم: عطر، زن، و روشنى چشمم در نماز است
نصايح / فصل پنجم / ص‏127
داني اي ميخواره سر مستي‌ات
پيش آن هستي گنه شد هستي‌ات
(ملکوت تکلم / 624)
وجودك ذنب لا يقاس به ذنب
منهاج النجاح / مقدمه‏2/ ص63 / فصل 6
هم ز راه لطف هم از قهر گفت
مصطفي هم لاتسبوالدهر گفت
(همان / 628)
لا تسبّوا الدّهر فانّ الدّهر هو اللّه «روزگار را دشنام ندهيد كه روزگار خدا است يعنى آن را خدا آفريده است»
صحيفة سجادية-ترجمه و شرح فيض الاسلام ص71
عشق از ما دست مي گيرد به عهد
از لحد بوده‌ست اينجا اصل مهد
(همان / 643)
اطلبوا العلم من المهد الى اللحد
(نهج الفصاحه / ص64)
ليك دنيا سجن مرد فاني است
مرد فاني مرغك روحاني است
(همان / ص85)
إِنَّ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ
بحار الأنوار/ ج‏65 / ص221
لحظه‌ي شوق رخ يارست مرگ
عين من دارٍ الي دارست مرگ
(همان / 688)
قال رسول اللَّه: ما خلقتم للفناء بل خلقتم للبقاء و انّما تنقلون من دار الى دار.
شما براى نابودى آفريده نشده‏ايد بلكه براى ماندن و باقى بودن بوجود آمده‏ايد و با مرگ، تغيير مكان ميدهيد و از منزلى به منزل ديگر انتقال مى‏يابيد.
الحديت-روايات تربيتى/ ج‏1/ ص 3
ممكن آخر سهم مطلق مي‌شود
من رآني قد رآي الحق مي‌شود
(همان / 685)
من رآني (في المنام) فقد رأى الحق فإن الشيطان لا يتراءى بي.
بحارالأنوار / ج 58 / ص 234
ببین قلب شقایق را که چاک است
که ان الله شاء ان یراک است
(عطر گل یاس/ ص46)
فَقَالَ أَتَانِي رَسُولُ اللَّهِ ص َ فَقَالَ يَا حُسَيْنُ ع اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاكَ قَتِيلا
يا حسين خارج شو! زيرا مشيت خدا اين طور قرار گرفته كه تو را كشته ببيند.
اللهوف على قتلى الطفوف/ ص65
حسین ار کشتی بحر نجات است
به سکان سکینه کائنات است
(همان / 53)
إ ِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ… مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاة
حسين مصباح هدايت و كشتى نجات است،
عيون أخبار الرضا (ع)/ ج‏1 / ص60
الا قرآن ناطق باز کن صوت
به استظهار انی لا اری الموت
(همانئن / 52)
حُسَيْنِ (ع): إِنِّي لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَما
بحارالأنوار / ج 44 / ص19
یکی افتاده در شط شراب است
یکی در طینت آدم خراب است
(باغ تناسخ / 72)
و في الحديث القدسي خمرت طينة آدم بيدي أربعين صباحا
عوالي‏اللآلي /4 /ص 98
من سلونی مینویسم روی باد
من سبد میسازم از برگ سواد
(خواب میخک / ص88)
علی (ع): سلونى قبل ان تفقدونى لانّى بطرق السّماء اعلم من العلماء و بطرق الارض اعلم من العالم‏
يعنى: پيش از آنكه مرا از دست بدهيد هر چه ميخواهيد از من بپرسيد. زيرا كه من از همه دانشمندان براه‏هاى آسمان داناتر، و از تمام مردم روى زمين براه‏هاى زمين آشناترم.
مهدى موعود/ ص 1057
مادرت گل بود و اصلت نور بود
از تو جرم جاهلیت دور بود
(خواب میخک / ص94)
عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ وَ أَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ طَهَّرَكُمْ تَطْهِيرا
او شما را از لغزشها مصون داشته، و از دستبرد فتنه‏ها ايمنى بخشيده، و از پليديها پاك ساخته، و ناپاكى را از ساحت قدستان [اى اهل بيت‏] دور گردانده، و شما را بى‏نهايت پاكيزه داشته‏..
من لا يحضره الفقيه/ ج‏2 / ص611
بوسه را دیدم تن من آه شد
جسم، جن و بوسه بسم الله شد
(خواب میخک / ص193)
وَ إِذَا بَلَغَ أَحَدُكُمْ بَابَ حُجْرَتِهِ فَلْيُسَمِّ فَإِنَّهُ يَفِرُّ الشَّيْطَانُ
هر وقت يكى از شما به درب حجره خود رسيد بسم اللَّه بگويد؛ زيرا بدين وسيله شيطان مى‏گريزد
علل الشرائع/ ج‏2 / ص851
کیست کفوت آن که در شانش به زیر
وال من والاه آمد در غدیر
(همان / ص225)
«اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه»
«پروردگارا! دوست على را دوست بدار و دشمن او را دشمن بدار
فضائل پنج تن (ع)/ ج‏2 / ص96
ریخت خون او که باشد خون تو
آه ای موسی چه شد هارون تو؟
(همان / ص228)
بِقَوْلِهِ ع لَهُ عِنْدَ تَوَجُّهِهِ إِلَى تَبُوكَ: أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي
پيامبر (ص) به على عليه السّلام فرمود: تو نسبت بمن بمنزله‏اى هستى كه هارون نسبت بموسى بود، جز آنكه بعد از من پيامبرى نيست.
الإرشاد / ج‏1/ ص 8
هم در صفات کبریا ظاهر علی، مظهر علی
هم وارث علم نبی، هم جان پیغمبر علی
(از ولایت باران/20)
فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيَّ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ عَلِيّاً وَارِثُكَ وَ وَارِثُ الْعِلْمِ مِنْ بَعْدِكَ
بحار الأنوار ج‏51/ ص 69/ باب 1
بنگر جمال ماه را، تمثال باب الله را
سلطان عالی جاه را، بر جمله عالم سر علی
(همان/20)
قَالَ عَلِيٌّ ع: نَحْنُ الْبُيُوتُ الَّتِي أَمَرَ اللَّهُ بِهَا أَنْ تُؤْتَى مِنْ أَبْوَابِهَا نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ بُيُوتُهُ الَّتِي يُؤْتَى مِنْهُ فَمَنْ تَابَعَنَا وَ أَقَرَّ بِوَلَايَتِنَا فَقَدْ أَتَى الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ مَنْ خَالَفَنَا وَ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَقَدْ أَتَى الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها
الإحتجاج/ ج‏1/ ص 227
فرازنده بیرق لافتی
برازنده جوشن هل اتی
(همان/ 24)
وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع نَادَى مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ يَوْمَ بَدْرٍ يُقَالُ لَهُ رِضْوَانُ لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌ‏
روضة الواعظين/ ج‏1 / ص128
از مهمات جهان کافی علی ست
صوفیان را باده صافی علی ست
(از ولایت باران /30)
يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ
بحارالأنوار /ج 87 /ص 38
فانی است این عالم و باقی علی ست
ساغر و حوض و می و ساقی علی است
(همان/31)
قَالَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: سُبْحَانَ اللَّهِ لَقَدْ قَالُوا عَظِيماً إِنَّمَا عَنَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ نَحْنُ وَجْهُهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ
بحار الأنوار/ ج‏24/ص200
ای تو اسم اعظم و رمز ظهور
ای ولی مطلق و ای نور نور
(همان / 32)
و اين ‏بسم الله‏ به اسم اعظم خدا نزديكتر از سياهى چشم به سفيدى آن است
احتجاجات-ترجمه جلد چهارم بحار/ ج‏2 /ص383
ای که در اجسام نیت جان تویی
در ترازوی عمل میزان تویی
(از ولایت باران / 32)
السلام عليك يا من عنده علم الكتاب السلام عليك يا ميزان يوم الحساب‏
إقبال‏الأعمال/ص608 زيارت أمير المؤمنين (ع)
ای که نبود بی ولای تو نماز
کعبه و بتخانه را خود امتیاز
(همان / 32)
«حب على حسنة لا يضر معها سيئة و بغض على سيئة لا تنفع معها حسنة».
احتجاج- ترجمه غفارى/ ج‏1/ ص154
ای که هستی بر دلم آگاه تو
عاشقان را جمله عین الله تو
(همان/ 32)
ای نور نظر به خاک ره کن
ای چشم خدا به ما نگه کن
(ملکوت تکلم/370)
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَا عَيْنُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ أَنَا لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ فِي خَلْقِهِ أَنَا نُورُ اللَّهِ الَّذِي لَا يُطْفَأُ أَنَا بَابُ اللَّهِ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ
فرمود عين اللَّه در زمين و زبان گوياى خدا در ميان مردمم من نور خاموش نشدنى خدايم من درب بسوى خدايم و حجت او بر مردم.
ترجمه جلد هفتم بحار الانوار/ ج‏5 /

این نوشته در No category ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید